Serviciul Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor
Serviciul de Stare Civilă

Program de lucru evidența persoanelor

Luni, Marti, Miercuri, Joi 09.00 -12.40

Program de lucru stare civilă

Populație

10.131 locuitori

Date de contact

Tel.: 0244-271 430,
Fax: 0244-270 010,
E-mail: spclep.urlati@ph.e-adm.ro

INFORMAȚII UTILE

Urlați

9°C

ploaie ușoară

Răsărit: 06:47
Apus: 17:09

Miercuri

17/7°C

Joi

18/8°C

Vineri

20/11°C

I. Informații - Evidența persoanelor

Primiri documente

Luni, Marti, Miercuri, Joi – 09.00 -12.45

Eliberari documente

Luni, Marti, Miercuri, Joi – 13.30 – 15.30
Vineri – 09.00 – 12.30

  • CEI – 70 lei (Prima CEI- GRATUITA);
  • CIS – 40 lei.

 

 Programare  –  hub.mai.gov.ro/cei/programari/harta

NU SE MAI EMIT CĂRȚI DE IDENTITATE MODEL 1997

Extras OUG nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români:
ARTICOLUL 16 alin. (3):
“(3) De la data realizării condiţiilor tehnice pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, cetăţenii români pot opta pentru eliberarea:
a) unei cărţi electronice de identitate (CEI);
b) unei cărţi de identitate simple (CIS).

 

ACTIVITATE GHIȘEU

Din momentul implementării CĂRȚII ELECTRONICE DE IDENTITATE (CEI)  la Urlati, activitatea Serviciului de Evidența Informatizată a Persoanelor din cadrul SPCLEP-Urlati funcționează după următorul sistem:

-Primiri documente în vederea obținerii CEI  – programare exclusiv online prin accesarea portalului HUB Servicii MAIhttps://hub.mai.gov.ro/cei/programari/harta;
-Status programare – https://hub.mai.gov.ro/cei/programari/verifica/;
-Status cerere – https://hub.mai.gov.ro/cei/programari/verifica-cei/  

VĂ RUGĂM CA, DIN MOMENTUL PRIMIRII E-MAIL-ULUI POTRIVIT CĂRUIA CEI (CARTEA ELECTRONICĂ DE IDENTITATE) A FOST CONFECȚIONATĂ DE CĂTRE IMPRIMERIA NAȚIONALĂ, SĂ VĂ PREZENTAȚI DUPĂ 5 ZILE LUCRĂTOARE ÎN VEDEREA ÎNMÂNĂRII ACESTEIA.
VĂ MULȚUMIM PENTRU ÎNȚELEGERE!

TERMENUL DE ELIBERARE A ACTELOR DE IDENTITATE

În conformitate cu art.14, alin.(8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, republicată, legiuitorul a stabilit că termenul de soluționare a cererilor pentru eliberarea unui act de identitate este de până la 30 de zile, acesta putând fi prelungit cu cel mult 15 zile de către șeful serviciului public comunitar de evidență a persoanelor.

Începând cu data de 13.06.2023 S.P.L.C.E.P. Urlati informează cetățenii cu privire la termenul de soluționare a actelor de identitate, acesta fiind de minim 20 zile calendaristice.

Prin excepție, cetățeanul care se află intr-o situație deosebită, până la inmânarea noii cărți de identitate, va fi pus în legalitate cu o carte de identitate provizorie pentru motivul „Alte cazuri”al cărui termen de valabilitate este de 45 zile, potrivit dispozițiilor art.20 alin.(2) lit.b) din O.U.G. nr.97/2005, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

 Actul  de  identitate  se  eliberează  DOAR  SOLICITANTULUI.

Furnizari de date din Registrul National de Evidenta a Persoanelor in conformitate cu prevederile Regulamentului UE nr.679/2016:

  • taxa 1 leu pentru furnizari de date se achitata la casieria Primariei Urlați.

Contravaloarea actelor de identitate:

  • TAXĂ CARTE ELECTRONICĂ DE IDENTITATE (CEI) – 70 LEI
  • TAXĂ CARTE DE IDENTITATE SIMPLĂ (CIS) – 40 LEI
  • TAXA CARTE DE IDENTITATE PROVIZORIE – 1 LEU

Pentru eliminarea unor confuzii, reamintim:

  1. Cartea Electronică de Identitate (CEI) oferă funcționalități suplimentare:
  • protecția datelor: are mecanisme avansate de securitate a datelor personale;
  • document de călătorie: poate fi folosită în locul pașaportului, în toate statele Uniunii Europene, în Islanda, Norvegia, Liechtenstein, Confederația Elvețiană și în alte state care o recunosc ca atare (de ex., Moldova, Turcia);
  • autentificare online: poți să dovedești că tu ești titularul actului de identitate și să accesezi servicii electronice, fără a te deplasa la ghișeu;
  • semnătură electronică: poți semna, cu valoare juridică, un document electronic, folosind certificatul pentru semnătură înscris pe CEI;
  • adresă flexibilă: poți schimba adresa de domiciliu/reședință, fără să fie nevoie de eliberarea unui nou act;
  • eliberare în străinătate: poate fi solicitată la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României;
  • disponibilă pentru copii cu vârsta între 0 – 14 ani;
  • fără costuri: poate fi obținută gratuit
  1. Cartea de Identitate Simplă (CIS)

act de identitate similar CEI, dar fără a fi prevăzut cu suport de stocare, se emite într-un termen de 30 de zile, în condițiile preluării unui număr limitat de cereri, respectiv 2,5% din volumul total de cereri.

– nu este document de calatorie( nu poate fi utilizata in afara Romaniei)

– poate face dovada identitatii cetateanului doar pe teritoriul Romaniei.

– nu permite accesarea serviciilor electronice.

COMUNICAT

S.P.C.L.E.P. Urlați informează cetățenii că pentru citirea datelor Cărții electronice de identitate (CEI) pot să folosească aplicația pentru Android – RO CEI Reader.

Aplicația a fost dezvoltată de Ministerul Afacerilor Interne și poate fi descărcată gratuit de pe Google Play, accesând următorul link:      https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dgcti.ropki.ceireader

Această aplicație funcționează pe dispozitivele mobile cu sistem de operare minim Android 8 și cu funcție NFC. Atenție! NFC trebuie să fie activat pe telefon, altfel aplicația nu citește CEI! Mai există și cazuri în care din cauza husei de pe telefon nu citește CEI.

Cartea electronică de identitate (CEI) îți permite să te autentifici în sisteme informatice și să semnezi documente digitale.

Accesul la aceste funcții se face cu ajutorul unor coduri PIN, pe care le alegi atunci când ridici CEI, ca parte a procesului de activare. Noua aplicație pentru Android, RO CEI Reader, permite citirea datelor rapid și în siguranță, direct pe telefon, respectiv a informațiilor stocate în cipul securizat al cărții electronice de identitate.

Aplicația RO CEI Reader permite utilizatorilor următoarele facilități:

– vizualizarea informațiilor personale înscrise pe CEI (inclusiv domiciliul și reședința);
– autentificarea în sisteme informatice;
– semnarea electronică a documentelor folosind semnătura electronică avansată ;
– vizualizarea informațiilor înscrise în certificatele digitale emise de MAI și care sunt stocate pe carte;
– resetarea PIN-urilor de autentificare și de semnare.

CAN (Card Access Number) este format din 6 cifre, inscripționate pe fața CEI, în dreapta jos, sub data de expirare a actului de identitate.

Numărul CAN se introduce, ca măsură de securitate împotriva accesării neautorizate, atunci când vrei să citești CEI-ul cu ajutorul unui cititor de carduri sau folosind tehnologia NFC a telefonului mobil.

Nu este posibilă citirea CEI fără acordul titularului!

 CEI interacționează cu sisteme informatice doar dacă introduceți codul PIN pentru autentificare (4 cifre). Pentru a citi date de pe CEI cu ajutorul unui dispozitiv electronic, trebuie să permiți citirea MRZ (zona de citire optică) sau să introduceți numărul CAN (6 cifre).

Astfel, de fiecare dată când dorești să te autentifici într-un sistem informatic, trebuie să introduci un cod PIN pentru autentificare format din 4 cifre.

Cartea electronică de identitate include și un certificat pentru semnătură electronică avansată, oferit gratuit. Pentru a semna documente digitale, trebuie să introduci un cod PIN pentru semnare format din 6 cifre.

Pentru mai multe detalii accesati:

https://carteadeidentitate.gov.ro/coduri/
https://carteadeidentitate.gov.ro/utile/

 

Valabilitate acte de identitate 

Valabilitatea actului de identitate este stabilită în funcție de vârsta titularului

Vârsta titularValabilitate CEIValabilitate CIS
0 – 2 ani2 aniNu se eliberează
2 – 14 ani4 aniNu se eliberează
14 – 18 ani5 ani
> 18 ani10 ani
> 70 aniNelimitată

Eliberarea actului de identitate la expirarea termenului de valabilitate, modificarea datelor de stare civilă, schimbarea sexului sau a fizionomiei

 

Acte necesare:

  1. a) actul de identitate
  2. b) certificatul de naştere, original;
  3. c) certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor, original;
  4. d) certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz, original; dacă cetăţeanul nu poate prezenta certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ, dovada statutului civil şi, după caz, a numelui se poate face cu certificatul de naştere sau de căsătorie cu menţiuni pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate; în cazul modificărilor intervenite în străinătate cu privire la datele de stare civilă, solicitantul actului de identitate prezintă certificatul de naştere sau de căsătorie cu menţiunile aplicate care să dovedească statutul civil şi numele pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate;
  5. e) extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă, original;

f)documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate

Eliberarea actului de identitate la deteriorarea, pierderea, furtului sau distrugerea celui anterior

Acte necesare:

  1. a) actul de identitate
  2. b) certificatul de naştere, original;
  3. c) certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor, original;
  4. d) certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz, original; dacă cetăţeanul nu poate prezenta certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ, dovada statutului civil şi, după caz, a numelui se poate face cu certificatul de naştere sau de căsătorie cu menţiuni pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate; în cazul modificărilor intervenite în străinătate cu privire la datele de stare civilă, solicitantul actului de identitate prezintă certificatul de naştere sau de căsătorie cu menţiunile aplicate care să dovedească statutul civil şi numele pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate;
  5. e) extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă, original;
  6. f) un document oficial cu fotografie de dată recentă – permis de conducere, original, sau paşaport, original şi copia filei cu imaginea şi datele solicitantului;
  7. g) documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate


 

 

 

 

 

 

ELIBERAREA ACTUL DE IDENTITATE ( Carte electronică de identitate (CEI)  

   MINORULUI DE LA  VÂRSTA DE 0 – 13 ANI ȘI 11 LUNI

Solicitarea de a elibera CEI se face de către:

  • ambii părinți;
  • reprezentantul legal (de ex. un bunic);
  • părintele supraviețuitor;
  • părintele căruia i-a fost încredințat minorul, prin hotărâre judecătorească definitivă;
  • părintele care exercită singur autoritatea părintească, în temeiul unei hotărâri judecătorești definitive sau, după caz, a unei ordonanțe președințiale;
  • persoana desemnată din cadrul serviciului social public sau al unui furnizor privat acreditat, destinat protecției speciale a copilului separat temporar sau definitiv de părinți, unde se află minorul;
  • persoana căreia i-a fost dat în plasament copilul.

Atunci când nu există acordul ambilor părinți sau unul dintre ei se află în imposibilitatea de a-și exprima voința, CEI se eliberează în baza unei hotărâri judecătorești definitive.

        ACTE NECESARE:

  • certificatul de naştere (copil), original;

–  certificatul de căsătorie al părinţilor ori certificatul de divorţ însoţit de acordul parental/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz, în situaţia în care părinţii sunt divorţaţi, original;

–     actele de identitate ale părinţilor sau al reprezentantului legal, originale;

  • documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.

ELIBERAREA ACTULUI DE IDENTITATE

  LA ÎMPLINIREA VÂRSTEI DE 14 ANI

ACTE NECESARE:

  • certificatul de naştere, original;
  • actul de identitate al unuia dintre părinţi sau al reprezentantului legal, original, document cu care se realizează și dovada adresei de domiciliu;

–   certificatul de căsătorie al părinţilor ori certificatul de divorţ însoţit de acordul parental/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz, în situaţia în care părinţii sunt divorţaţi, original şi copie;

  • documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.

 

La împlinirea vârstei de 14 ani, minorul se prezintă la ghişeul serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor, însoţit de unul dintre părinţi sau, după caz, de reprezentantul său legal, de persoana desemnată din cadrul centrului specializat aflat sub autoritatea serviciului public de asistenţă socială sau de persoana căreia i-a fost încredinţat în plasament, pentru a solicita eliberarea actului de identi­tate.

În situaţia în care părinţii au domicilii diferite, cererea pentru eliberarea actului de identitate se semnează de părintele la care minorul are domiciliul, în condiţiile legii.

Pentru minorul care, deşi a fost încredinţat, prin hotărâre judecătorească, unuia dintre părinţi, locuieşte statornic la celalalt părinte, se solicita declaraţia de consimţământ a părintelui căruia i-a fost încredinţat, din care să rezulte că este de acord ca în actul de identitate al minorului să fie înscrisă adresa la care acesta locuieşte statornic.

Declaraţia prevăzută poate fi dată la ghişeu, în prezenţa personalului serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor, iar în situaţiile în care părintele nu se poate prezenta la ghişeu, declaraţia trebuie să fie autentificată la misiunea diplomatică a României din statul în care acesta se află, la notarul public român ori la autoritățile străine competente. În acest ultim caz, declarația va fi prezentată tradusă și legalizată.

Cetăţenii români aflaţi în străinătate pot depune cererea pentru eliberarea primului act de identitate împreună cu documentele prevăzute de lege la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din statele respective.

În situaţia în care părinţii divorţaţi exercită autoritatea părintească comună cu privire la minor, iar locuinţa acestuia este stabilită la unul dintre părinţi cu menţionarea adresei de domiciliu, dacă părintele în cauză solicită schimbarea domiciliului, minorul îşi schimbă domiciliul odată cu acesta, în condiţiile art. 497 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare.

ELIBERAREA PRIMULUI ACT DE IDENTITATE

 DUPĂ ÎMPLINIREA VÂRSTEI DE 18 ANI

        ACTE  NECESARE:

  • certificatul de naştere, original şi copie;
  • declaraţia unuia dintre părinţi ori a unei terţe persoane, din care să rezulte faptul că identitatea declarată în cererea pentru eliberarea actului de identitate, coroborată cu imaginea facială preluată ori cu fotografia ataşată cererii, aparţine solicitantului;
  • extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă, original şi copie; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
  • documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.

 

Declaraţia unuia dintre părinţi ori a unei terţe persoane se dă în prezenţa personalului serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor, ori după caz, a celui consular care primeşte cererea pentru eliberarea actului de identitate.

Cetăţenii români aflaţi în străinătate pot depune cererea pentru eliberarea primului act de identitate împreună cu documentele prevăzute de lege la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din statele respective.

ELIBERAREA ACTULUI DE IDENTITATE LA

SCHIMBAREA DOMICILIULUI

DIN STRĂINĂTATE ÎN ROMÂNIA

ACTE NECESARE:

  • certificatul de naştere, original şi copie;
  • certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor, original şi copie;
  • certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz, original şi copie;
  • certificatele de naştere ale copiilor cu vârsta de până la 14 ani, care îşi schimbă domiciliul împreună cu solicitantul actului de identitate;
  • extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă, original şi copie; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
  • paşaportul românesc valabil sau expirat, cu menţionarea statului de domiciliu, în original şi copia filei conţinând date personale, sau certificatul de cetăţenie română, original şi copie;
  • actul de identitate şi/sau paşaportul, eliberat/eliberate de către autorităţile străine, în original şi copie;
  • documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.

ELIBERAREA CĂRŢII DE IDENTITATE

 PROVIZORII CETĂŢENILOR ROMÂNI CU DOMICILIUL ÎN STRĂINĂTATE, CARE LOCUIESC TEMPORAR ÎN ROMÂNIA

ACTE NECESARE:

  • paşaportul, aflat în termen de valabilitate, cu menţionarea ţării de domiciliu, în original, şi copia filelor conţinând datele personale şi domiciliul;
  • certificatul de naştere şi/sau de căsătorie, eliberate/ eliberat de oficiile de stare civilă române, original şi copie;
  • certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz, în original şi copie; dacă cetăţeanul nu poate prezenta certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ, dovada statutului civil şi, după caz, a numelui se poate face cu certificatul de naştere sau de căsătorie cu menţiuni pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate; în cazul modificărilor intervenite în străinătate cu privire la datele de stare civilă, solicitantul actului de identitate prezintă certificatul de naştere sau de căsătorie cu menţiunile aplicate care să dovedească statutul civil şi numele pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate;
  • extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de reşedinţă din România, original şi copie; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
  • 2 fotografii mărimea ¾ cm, având la bază o bandă albă de 7 mm;
  • documentul cu care se face dovada achitării contravalorii cărţii de identitate provizorii.

 

 

ELIBERAREA CĂRŢII DE IDENTITATE

 LA DOBÂNDIREA CETĂŢENIEI ROMÂNE

ACTE NECESARE:

  • cererea pentru eliberarea actului de identitate;
  • certificatul de cetăţenie română eliberat potrivit legii, original şi două copii; în cazul minorilor care au împlinit vârsta de 14 ani, dovada cetăţeniei române se face cu certificatul de cetăţenie română sau, după caz, cu certificatul de naştere românesc al minorului, însoţit de certificatul de cetăţenie al unuia dintre părinţi;
  • certificatele de stare civilă româneşti ale solicitantului, de naştere şi, după caz, de căsătorie, precum şi cele ale copiilor săi cu vârsta mai mică de 14 ani, care dobândesc cetăţenia română împreună cu părinţii, original şi copie;
  • certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/ irevocabilă, după caz, original şi copie; în cazul în care cetăţeanul nu poate prezenta certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ, dovada statutului civil şi, după caz, a numelui se poate face cu certificatul de naştere sau de căsătorie cu menţiuni pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate; în cazul modificărilor intervenite în străinătate cu privire la datele de stare civilă, solicitantul actului de identitate prezintă certificatul de naştere sau de căsătorie cu menţiunile aplicate care să dovedească statutul civil şi numele pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate;
  • extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă, original şi copie; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
  • un document cu fotografie, în baza căruia solicitantul poate face dovada identităţii, respectiv: paşaport, permis de conducere sau act de identitate străin, original şi copie;
  • documentul care atestă dreptul de şedere/rezidenţă pe teritoriul României, eliberat de Inspectoratul General pentru Imigrări/structurile subordonate, original şi copie, după caz;
  • dovada achitării contravalorii actului de identitate.

La eliberarea actului de identitate, persoana în cauză predă documentul care atestă dreptul de şedere/rezidenţă pe teritoriul României, eliberat de Inspectoratul General pentru Imigrări/structurile subordinate.

Conform art. 321 alin. (1) din noul Cod Civil:
Locuinţa familiei, în sensul că aceasta este locuinţa comună a soţilor sau, în lipsă, locuinţa soţului la care se află copiii.
Conform art. 321 alin. (2) din noul Cod Civil:
Oricare dintre soţi poate cere notarea în cartea funciară, în condiţiile legii, a unui imobil ca locuinţă a familiei, chiar dacă nu este proprietarul imobilului.
Conform art. 322 alin. (1) din noul Cod Civil:
Fără consimţământul scris al celuilalt soţ, niciunul dintre soţi, chiar dacă este proprietar exclusiv, nu poate dispune de drepturile asupra locuinţei familiei şi nici nu poate încheia acte prin care ar fi afectată folosinţa acesteia.

 

În considerarea dispoziţiilor legale enunţate mai sus precizăm că:

Găzduitorul este obligat de a informa funcţionarul de evidenţă a persoanelor cu privire la faptul că imobilul a fost notat în cartea funciară ca locuinţă a familiei.
 În acest context, pentru reducerea timpilor de aşteptare şi completării cu operativitate a cererii de eliberare a actului de identitate şi de stabilire a reşedinţei, găzduitorul să ia la cunoştinţă despre faptul că este necesar consimţământul celuilalt soţ, în situaţia în care imobilul a fost notificat în cartea funciară ca locuinţă a familiei.

DOVADA ADRESEI DE DOMICILIU/REȘEDINȚĂ SE POATE FACE CU UNUL DIN URMĂTOARELE DOCUMENTE:

a) acte încheiate în condiţiile de validitate prevăzute de legislaţia română în vigoare, privind titlul locativ;

b) declaraţia scrisă a găzduitorului, persoană fizică sau juridică, de primire în spaţiu, însoţită de unul dintre documentele prevăzute la lit. a);

c) declaraţia pe proprie răspundere a solicitantului, însoţită de nota de verificare a poliţistului de ordine publică, prin care se certifică existenţa unui imobil şi faptul că solicitantul locuieşte efectiv la adresa declarată, pentru persoana fizică ce nu poate prezenta documentele prevăzute la literele a) şi b). Pentru minorii şi persoanele fizice puse sub interdicţie, declaraţia se dă şi se semnează de către părinţi sau de către reprezentanţii lor legali;

d) documentul eliberat de primării, din care să rezulte că solicitantul sau, după caz, găzduitorul acestuia figurează înscris în Registrul agricol;

e) extrasul de carte funciară, obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii.

Dacă solicitantul nu este proprietarul imobilului, este necesară declaraţia scrisă a găzduitorului, aceasta se consemnează pe cererea pentru eliberarea actului de identitate, în prezenţa lucrătorului de evidenţă a persoanelor.

În situaţia în care găzduitorul ori reprezentantul legal/persoana împuternicită nu se poate prezenta la momentul depunerii cererii, împreună cu solicitantul, declaraţia de primire în spaţiu poate fi dată cu cel mult 90 de zile înainte de data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate la notarul public din ţară ori în faţa poliţistului din structurile teritoriale ale Poliţiei Române şi, cu cel mult 6 luni înainte de această dată, la misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră al României din străinătate ori la autorităţile străine competente. În acest ultim caz, declaraţia de primire în spaţiu va fi prezentată tradusă şi legalizată potrivit normelor legale în vigoare.

Persoanelor internate sau primite spre îngrijire ori găzduire în instituţii de servicii publice cu cazare sau în centre educative li se eliberează acte de identitate în care se înscrie domiciliul sau reşedinţa la adresa instituţiei sau a centrului respectiv. În acest caz, dovada adresei de domiciliu sau de reşedinţă se face cu declaraţia scrisă a conducătorului instituţiei sau serviciului ori a persoanei abilitate de acesta, pentru situaţiile în care aceste instituţii se află în subordinea autorităţilor administraţiei publice.

ÎNSCRIEREA ÎN ACTUL DE IDENTITATE

A MENŢIUNII PRIVIND STABILIREA REŞEDINŢEI

       DOCUMENTE NECESARE:

  • cererea pentru înscrierea în actul de identitate a menţiunii privind stabilirea reşedinţei;
  • actul de identitate al solicitantului;

extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de reşedinţă, original şi copie; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii.

CEI poate fi obținută gratuit, la prima solicitare, de către orice persoană cu vârsta de cel puțin 14 ani sau care urmează să împlinească 14 ani în următoarele 30 de zile. (Până la data de 30 iunie 2026, statul român suportă costul CEI din fondurile europene alocate prin PNRR).

Contravaloarea CEI, adică 70 lei, trebuie achitată:

  • în cazul solicitărilor formulate de părinți sau reprezentantul legal, pentru copii sub 14 ani;
  • la a doua solicitare a CEI (în caz de pierdere, furt, deteriorare, modificare a detelor personale, ș.a.).

CIS nu este gratuită. Solicitantul trebuie să achite contravaloarea sa, adică 40 lei.

În cazurile menționate, contravaloarea CEI și CIS se plătește:

La depunerea cererii pentru CEI sau CIS, trebuie prezentată chitanța originală care atestă efectuarea plății.

Primiri documente

Luni, Marti, Miercuri, Joi – 09.00 -12.45

Eliberari documente

Luni, Marti, Miercuri, Joi – 13.30 – 15.30
Vineri – 09.00 – 12.30

  • CEI – 70 lei (Prima CEI- GRATUITA);
  • CIS – 40 lei.

 

 Programare  –  hub.mai.gov.ro/cei/programari/harta

NU SE MAI EMIT CĂRȚI DE IDENTITATE MODEL 1997

Extras OUG nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români:
ARTICOLUL 16 alin. (3):
“(3) De la data realizării condiţiilor tehnice pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, cetăţenii români pot opta pentru eliberarea:
a) unei cărţi electronice de identitate (CEI);
b) unei cărţi de identitate simple (CIS).

 

ACTIVITATE GHIȘEU

Din momentul implementării CĂRȚII ELECTRONICE DE IDENTITATE (CEI)  la Urlati, activitatea Serviciului de Evidența Informatizată a Persoanelor din cadrul SPCLEP-Urlati funcționează după următorul sistem:

-Primiri documente în vederea obținerii CEI  – programare exclusiv online prin accesarea portalului HUB Servicii MAIhttps://hub.mai.gov.ro/cei/programari/harta;
-Status programare – https://hub.mai.gov.ro/cei/programari/verifica/;
-Status cerere – https://hub.mai.gov.ro/cei/programari/verifica-cei/  

VĂ RUGĂM CA, DIN MOMENTUL PRIMIRII E-MAIL-ULUI POTRIVIT CĂRUIA CEI (CARTEA ELECTRONICĂ DE IDENTITATE) A FOST CONFECȚIONATĂ DE CĂTRE IMPRIMERIA NAȚIONALĂ, SĂ VĂ PREZENTAȚI DUPĂ 5 ZILE LUCRĂTOARE ÎN VEDEREA ÎNMÂNĂRII ACESTEIA.
VĂ MULȚUMIM PENTRU ÎNȚELEGERE!

TERMENUL DE ELIBERARE A ACTELOR DE IDENTITATE

În conformitate cu art.14, alin.(8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, republicată, legiuitorul a stabilit că termenul de soluționare a cererilor pentru eliberarea unui act de identitate este de până la 30 de zile, acesta putând fi prelungit cu cel mult 15 zile de către șeful serviciului public comunitar de evidență a persoanelor.

Începând cu data de 13.06.2023 S.P.L.C.E.P. Urlati informează cetățenii cu privire la termenul de soluționare a actelor de identitate, acesta fiind de minim 20 zile calendaristice.

Prin excepție, cetățeanul care se află intr-o situație deosebită, până la inmânarea noii cărți de identitate, va fi pus în legalitate cu o carte de identitate provizorie pentru motivul „Alte cazuri”al cărui termen de valabilitate este de 45 zile, potrivit dispozițiilor art.20 alin.(2) lit.b) din O.U.G. nr.97/2005, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

 Actul  de  identitate  se  eliberează  DOAR  SOLICITANTULUI.

Furnizari de date din Registrul National de Evidenta a Persoanelor in conformitate cu prevederile Regulamentului UE nr.679/2016:

  • taxa 1 leu pentru furnizari de date se achitata la casieria Primariei Urlați.

Contravaloarea actelor de identitate:

  • TAXĂ CARTE ELECTRONICĂ DE IDENTITATE (CEI) – 70 LEI
  • TAXĂ CARTE DE IDENTITATE SIMPLĂ (CIS) – 40 LEI
  • TAXA CARTE DE IDENTITATE PROVIZORIE – 1 LEU

Pentru eliminarea unor confuzii, reamintim:

  1. Cartea Electronică de Identitate (CEI) oferă funcționalități suplimentare:
  • protecția datelor: are mecanisme avansate de securitate a datelor personale;
  • document de călătorie: poate fi folosită în locul pașaportului, în toate statele Uniunii Europene, în Islanda, Norvegia, Liechtenstein, Confederația Elvețiană și în alte state care o recunosc ca atare (de ex., Moldova, Turcia);
  • autentificare online: poți să dovedești că tu ești titularul actului de identitate și să accesezi servicii electronice, fără a te deplasa la ghișeu;
  • semnătură electronică: poți semna, cu valoare juridică, un document electronic, folosind certificatul pentru semnătură înscris pe CEI;
  • adresă flexibilă: poți schimba adresa de domiciliu/reședință, fără să fie nevoie de eliberarea unui nou act;
  • eliberare în străinătate: poate fi solicitată la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României;
  • disponibilă pentru copii cu vârsta între 0 – 14 ani;
  • fără costuri: poate fi obținută gratuit
  1. Cartea de Identitate Simplă (CIS)

act de identitate similar CEI, dar fără a fi prevăzut cu suport de stocare, se emite într-un termen de 30 de zile, în condițiile preluării unui număr limitat de cereri, respectiv 2,5% din volumul total de cereri.

– nu este document de calatorie( nu poate fi utilizata in afara Romaniei)

– poate face dovada identitatii cetateanului doar pe teritoriul Romaniei.

– nu permite accesarea serviciilor electronice.

COMUNICAT

S.P.C.L.E.P. Urlați informează cetățenii că pentru citirea datelor Cărții electronice de identitate (CEI) pot să folosească aplicația pentru Android – RO CEI Reader.

Aplicația a fost dezvoltată de Ministerul Afacerilor Interne și poate fi descărcată gratuit de pe Google Play, accesând următorul link:      https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dgcti.ropki.ceireader

Această aplicație funcționează pe dispozitivele mobile cu sistem de operare minim Android 8 și cu funcție NFC. Atenție! NFC trebuie să fie activat pe telefon, altfel aplicația nu citește CEI! Mai există și cazuri în care din cauza husei de pe telefon nu citește CEI.

Cartea electronică de identitate (CEI) îți permite să te autentifici în sisteme informatice și să semnezi documente digitale.

Accesul la aceste funcții se face cu ajutorul unor coduri PIN, pe care le alegi atunci când ridici CEI, ca parte a procesului de activare. Noua aplicație pentru Android, RO CEI Reader, permite citirea datelor rapid și în siguranță, direct pe telefon, respectiv a informațiilor stocate în cipul securizat al cărții electronice de identitate.

Aplicația RO CEI Reader permite utilizatorilor următoarele facilități:

– vizualizarea informațiilor personale înscrise pe CEI (inclusiv domiciliul și reședința);
– autentificarea în sisteme informatice;
– semnarea electronică a documentelor folosind semnătura electronică avansată ;
– vizualizarea informațiilor înscrise în certificatele digitale emise de MAI și care sunt stocate pe carte;
– resetarea PIN-urilor de autentificare și de semnare.

CAN (Card Access Number) este format din 6 cifre, inscripționate pe fața CEI, în dreapta jos, sub data de expirare a actului de identitate.

Numărul CAN se introduce, ca măsură de securitate împotriva accesării neautorizate, atunci când vrei să citești CEI-ul cu ajutorul unui cititor de carduri sau folosind tehnologia NFC a telefonului mobil.

Nu este posibilă citirea CEI fără acordul titularului!

 CEI interacționează cu sisteme informatice doar dacă introduceți codul PIN pentru autentificare (4 cifre). Pentru a citi date de pe CEI cu ajutorul unui dispozitiv electronic, trebuie să permiți citirea MRZ (zona de citire optică) sau să introduceți numărul CAN (6 cifre).

Astfel, de fiecare dată când dorești să te autentifici într-un sistem informatic, trebuie să introduci un cod PIN pentru autentificare format din 4 cifre.

Cartea electronică de identitate include și un certificat pentru semnătură electronică avansată, oferit gratuit. Pentru a semna documente digitale, trebuie să introduci un cod PIN pentru semnare format din 6 cifre.

Pentru mai multe detalii accesati:

https://carteadeidentitate.gov.ro/coduri/
https://carteadeidentitate.gov.ro/utile/

 

Valabilitate acte de identitate 

Valabilitatea actului de identitate este stabilită în funcție de vârsta titularului

Vârsta titularValabilitate CEIValabilitate CIS
0 – 2 ani2 aniNu se eliberează
2 – 14 ani4 aniNu se eliberează
14 – 18 ani5 ani
> 18 ani10 ani
> 70 aniNelimitată

Eliberarea actului de identitate la expirarea termenului de valabilitate, modificarea datelor de stare civilă, schimbarea sexului sau a fizionomiei

 

Acte necesare:

  1. a) actul de identitate
  2. b) certificatul de naştere, original;
  3. c) certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor, original;
  4. d) certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz, original; dacă cetăţeanul nu poate prezenta certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ, dovada statutului civil şi, după caz, a numelui se poate face cu certificatul de naştere sau de căsătorie cu menţiuni pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate; în cazul modificărilor intervenite în străinătate cu privire la datele de stare civilă, solicitantul actului de identitate prezintă certificatul de naştere sau de căsătorie cu menţiunile aplicate care să dovedească statutul civil şi numele pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate;
  5. e) extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă, original;

f)documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate

Eliberarea actului de identitate la deteriorarea, pierderea, furtului sau distrugerea celui anterior

Acte necesare:

  1. a) actul de identitate
  2. b) certificatul de naştere, original;
  3. c) certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor, original;
  4. d) certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz, original; dacă cetăţeanul nu poate prezenta certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ, dovada statutului civil şi, după caz, a numelui se poate face cu certificatul de naştere sau de căsătorie cu menţiuni pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate; în cazul modificărilor intervenite în străinătate cu privire la datele de stare civilă, solicitantul actului de identitate prezintă certificatul de naştere sau de căsătorie cu menţiunile aplicate care să dovedească statutul civil şi numele pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate;
  5. e) extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă, original;
  6. f) un document oficial cu fotografie de dată recentă – permis de conducere, original, sau paşaport, original şi copia filei cu imaginea şi datele solicitantului;
  7. g) documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate


 

 

 

 

 

 

ELIBERAREA ACTUL DE IDENTITATE ( Carte electronică de identitate (CEI)  

   MINORULUI DE LA  VÂRSTA DE 0 – 13 ANI ȘI 11 LUNI

Solicitarea de a elibera CEI se face de către:

  • ambii părinți;
  • reprezentantul legal (de ex. un bunic);
  • părintele supraviețuitor;
  • părintele căruia i-a fost încredințat minorul, prin hotărâre judecătorească definitivă;
  • părintele care exercită singur autoritatea părintească, în temeiul unei hotărâri judecătorești definitive sau, după caz, a unei ordonanțe președințiale;
  • persoana desemnată din cadrul serviciului social public sau al unui furnizor privat acreditat, destinat protecției speciale a copilului separat temporar sau definitiv de părinți, unde se află minorul;
  • persoana căreia i-a fost dat în plasament copilul.

Atunci când nu există acordul ambilor părinți sau unul dintre ei se află în imposibilitatea de a-și exprima voința, CEI se eliberează în baza unei hotărâri judecătorești definitive.

        ACTE NECESARE:

  • certificatul de naştere (copil), original;

–  certificatul de căsătorie al părinţilor ori certificatul de divorţ însoţit de acordul parental/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz, în situaţia în care părinţii sunt divorţaţi, original;

–     actele de identitate ale părinţilor sau al reprezentantului legal, originale;

  • documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.

ELIBERAREA ACTULUI DE IDENTITATE

  LA ÎMPLINIREA VÂRSTEI DE 14 ANI

ACTE NECESARE:

  • certificatul de naştere, original;
  • actul de identitate al unuia dintre părinţi sau al reprezentantului legal, original, document cu care se realizează și dovada adresei de domiciliu;

–   certificatul de căsătorie al părinţilor ori certificatul de divorţ însoţit de acordul parental/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz, în situaţia în care părinţii sunt divorţaţi, original şi copie;

  • documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.

 

La împlinirea vârstei de 14 ani, minorul se prezintă la ghişeul serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor, însoţit de unul dintre părinţi sau, după caz, de reprezentantul său legal, de persoana desemnată din cadrul centrului specializat aflat sub autoritatea serviciului public de asistenţă socială sau de persoana căreia i-a fost încredinţat în plasament, pentru a solicita eliberarea actului de identi­tate.

În situaţia în care părinţii au domicilii diferite, cererea pentru eliberarea actului de identitate se semnează de părintele la care minorul are domiciliul, în condiţiile legii.

Pentru minorul care, deşi a fost încredinţat, prin hotărâre judecătorească, unuia dintre părinţi, locuieşte statornic la celalalt părinte, se solicita declaraţia de consimţământ a părintelui căruia i-a fost încredinţat, din care să rezulte că este de acord ca în actul de identitate al minorului să fie înscrisă adresa la care acesta locuieşte statornic.

Declaraţia prevăzută poate fi dată la ghişeu, în prezenţa personalului serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor, iar în situaţiile în care părintele nu se poate prezenta la ghişeu, declaraţia trebuie să fie autentificată la misiunea diplomatică a României din statul în care acesta se află, la notarul public român ori la autoritățile străine competente. În acest ultim caz, declarația va fi prezentată tradusă și legalizată.

Cetăţenii români aflaţi în străinătate pot depune cererea pentru eliberarea primului act de identitate împreună cu documentele prevăzute de lege la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din statele respective.

În situaţia în care părinţii divorţaţi exercită autoritatea părintească comună cu privire la minor, iar locuinţa acestuia este stabilită la unul dintre părinţi cu menţionarea adresei de domiciliu, dacă părintele în cauză solicită schimbarea domiciliului, minorul îşi schimbă domiciliul odată cu acesta, în condiţiile art. 497 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare.

ELIBERAREA PRIMULUI ACT DE IDENTITATE

 DUPĂ ÎMPLINIREA VÂRSTEI DE 18 ANI

        ACTE  NECESARE:

  • certificatul de naştere, original şi copie;
  • declaraţia unuia dintre părinţi ori a unei terţe persoane, din care să rezulte faptul că identitatea declarată în cererea pentru eliberarea actului de identitate, coroborată cu imaginea facială preluată ori cu fotografia ataşată cererii, aparţine solicitantului;
  • extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă, original şi copie; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
  • documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.

 

Declaraţia unuia dintre părinţi ori a unei terţe persoane se dă în prezenţa personalului serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor, ori după caz, a celui consular care primeşte cererea pentru eliberarea actului de identitate.

Cetăţenii români aflaţi în străinătate pot depune cererea pentru eliberarea primului act de identitate împreună cu documentele prevăzute de lege la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din statele respective.

ELIBERAREA ACTULUI DE IDENTITATE LA

SCHIMBAREA DOMICILIULUI

DIN STRĂINĂTATE ÎN ROMÂNIA

ACTE NECESARE:

  • certificatul de naştere, original şi copie;
  • certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor, original şi copie;
  • certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz, original şi copie;
  • certificatele de naştere ale copiilor cu vârsta de până la 14 ani, care îşi schimbă domiciliul împreună cu solicitantul actului de identitate;
  • extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă, original şi copie; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
  • paşaportul românesc valabil sau expirat, cu menţionarea statului de domiciliu, în original şi copia filei conţinând date personale, sau certificatul de cetăţenie română, original şi copie;
  • actul de identitate şi/sau paşaportul, eliberat/eliberate de către autorităţile străine, în original şi copie;
  • documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.

ELIBERAREA CĂRŢII DE IDENTITATE

 PROVIZORII CETĂŢENILOR ROMÂNI CU DOMICILIUL ÎN STRĂINĂTATE, CARE LOCUIESC TEMPORAR ÎN ROMÂNIA

ACTE NECESARE:

  • paşaportul, aflat în termen de valabilitate, cu menţionarea ţării de domiciliu, în original, şi copia filelor conţinând datele personale şi domiciliul;
  • certificatul de naştere şi/sau de căsătorie, eliberate/ eliberat de oficiile de stare civilă române, original şi copie;
  • certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz, în original şi copie; dacă cetăţeanul nu poate prezenta certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ, dovada statutului civil şi, după caz, a numelui se poate face cu certificatul de naştere sau de căsătorie cu menţiuni pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate; în cazul modificărilor intervenite în străinătate cu privire la datele de stare civilă, solicitantul actului de identitate prezintă certificatul de naştere sau de căsătorie cu menţiunile aplicate care să dovedească statutul civil şi numele pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate;
  • extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de reşedinţă din România, original şi copie; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
  • 2 fotografii mărimea ¾ cm, având la bază o bandă albă de 7 mm;
  • documentul cu care se face dovada achitării contravalorii cărţii de identitate provizorii.

 

 

ELIBERAREA CĂRŢII DE IDENTITATE

 LA DOBÂNDIREA CETĂŢENIEI ROMÂNE

ACTE NECESARE:

  • cererea pentru eliberarea actului de identitate;
  • certificatul de cetăţenie română eliberat potrivit legii, original şi două copii; în cazul minorilor care au împlinit vârsta de 14 ani, dovada cetăţeniei române se face cu certificatul de cetăţenie română sau, după caz, cu certificatul de naştere românesc al minorului, însoţit de certificatul de cetăţenie al unuia dintre părinţi;
  • certificatele de stare civilă româneşti ale solicitantului, de naştere şi, după caz, de căsătorie, precum şi cele ale copiilor săi cu vârsta mai mică de 14 ani, care dobândesc cetăţenia română împreună cu părinţii, original şi copie;
  • certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/ irevocabilă, după caz, original şi copie; în cazul în care cetăţeanul nu poate prezenta certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ, dovada statutului civil şi, după caz, a numelui se poate face cu certificatul de naştere sau de căsătorie cu menţiuni pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate; în cazul modificărilor intervenite în străinătate cu privire la datele de stare civilă, solicitantul actului de identitate prezintă certificatul de naştere sau de căsătorie cu menţiunile aplicate care să dovedească statutul civil şi numele pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate;
  • extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă, original şi copie; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
  • un document cu fotografie, în baza căruia solicitantul poate face dovada identităţii, respectiv: paşaport, permis de conducere sau act de identitate străin, original şi copie;
  • documentul care atestă dreptul de şedere/rezidenţă pe teritoriul României, eliberat de Inspectoratul General pentru Imigrări/structurile subordonate, original şi copie, după caz;
  • dovada achitării contravalorii actului de identitate.

La eliberarea actului de identitate, persoana în cauză predă documentul care atestă dreptul de şedere/rezidenţă pe teritoriul României, eliberat de Inspectoratul General pentru Imigrări/structurile subordinate.

Conform art. 321 alin. (1) din noul Cod Civil:
Locuinţa familiei, în sensul că aceasta este locuinţa comună a soţilor sau, în lipsă, locuinţa soţului la care se află copiii.
Conform art. 321 alin. (2) din noul Cod Civil:
Oricare dintre soţi poate cere notarea în cartea funciară, în condiţiile legii, a unui imobil ca locuinţă a familiei, chiar dacă nu este proprietarul imobilului.
Conform art. 322 alin. (1) din noul Cod Civil:
Fără consimţământul scris al celuilalt soţ, niciunul dintre soţi, chiar dacă este proprietar exclusiv, nu poate dispune de drepturile asupra locuinţei familiei şi nici nu poate încheia acte prin care ar fi afectată folosinţa acesteia.

 

În considerarea dispoziţiilor legale enunţate mai sus precizăm că:

Găzduitorul este obligat de a informa funcţionarul de evidenţă a persoanelor cu privire la faptul că imobilul a fost notat în cartea funciară ca locuinţă a familiei.
 În acest context, pentru reducerea timpilor de aşteptare şi completării cu operativitate a cererii de eliberare a actului de identitate şi de stabilire a reşedinţei, găzduitorul să ia la cunoştinţă despre faptul că este necesar consimţământul celuilalt soţ, în situaţia în care imobilul a fost notificat în cartea funciară ca locuinţă a familiei.

DOVADA ADRESEI DE DOMICILIU/REȘEDINȚĂ SE POATE FACE CU UNUL DIN URMĂTOARELE DOCUMENTE:

a) acte încheiate în condiţiile de validitate prevăzute de legislaţia română în vigoare, privind titlul locativ;

b) declaraţia scrisă a găzduitorului, persoană fizică sau juridică, de primire în spaţiu, însoţită de unul dintre documentele prevăzute la lit. a);

c) declaraţia pe proprie răspundere a solicitantului, însoţită de nota de verificare a poliţistului de ordine publică, prin care se certifică existenţa unui imobil şi faptul că solicitantul locuieşte efectiv la adresa declarată, pentru persoana fizică ce nu poate prezenta documentele prevăzute la literele a) şi b). Pentru minorii şi persoanele fizice puse sub interdicţie, declaraţia se dă şi se semnează de către părinţi sau de către reprezentanţii lor legali;

d) documentul eliberat de primării, din care să rezulte că solicitantul sau, după caz, găzduitorul acestuia figurează înscris în Registrul agricol;

e) extrasul de carte funciară, obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii.

Dacă solicitantul nu este proprietarul imobilului, este necesară declaraţia scrisă a găzduitorului, aceasta se consemnează pe cererea pentru eliberarea actului de identitate, în prezenţa lucrătorului de evidenţă a persoanelor.

În situaţia în care găzduitorul ori reprezentantul legal/persoana împuternicită nu se poate prezenta la momentul depunerii cererii, împreună cu solicitantul, declaraţia de primire în spaţiu poate fi dată cu cel mult 90 de zile înainte de data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate la notarul public din ţară ori în faţa poliţistului din structurile teritoriale ale Poliţiei Române şi, cu cel mult 6 luni înainte de această dată, la misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră al României din străinătate ori la autorităţile străine competente. În acest ultim caz, declaraţia de primire în spaţiu va fi prezentată tradusă şi legalizată potrivit normelor legale în vigoare.

Persoanelor internate sau primite spre îngrijire ori găzduire în instituţii de servicii publice cu cazare sau în centre educative li se eliberează acte de identitate în care se înscrie domiciliul sau reşedinţa la adresa instituţiei sau a centrului respectiv. În acest caz, dovada adresei de domiciliu sau de reşedinţă se face cu declaraţia scrisă a conducătorului instituţiei sau serviciului ori a persoanei abilitate de acesta, pentru situaţiile în care aceste instituţii se află în subordinea autorităţilor administraţiei publice.

ÎNSCRIEREA ÎN ACTUL DE IDENTITATE

A MENŢIUNII PRIVIND STABILIREA REŞEDINŢEI

       DOCUMENTE NECESARE:

  • cererea pentru înscrierea în actul de identitate a menţiunii privind stabilirea reşedinţei;
  • actul de identitate al solicitantului;

extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de reşedinţă, original şi copie; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii.

CEI poate fi obținută gratuit, la prima solicitare, de către orice persoană cu vârsta de cel puțin 14 ani sau care urmează să împlinească 14 ani în următoarele 30 de zile. (Până la data de 30 iunie 2026, statul român suportă costul CEI din fondurile europene alocate prin PNRR).

Contravaloarea CEI, adică 70 lei, trebuie achitată:

  • în cazul solicitărilor formulate de părinți sau reprezentantul legal, pentru copii sub 14 ani;
  • la a doua solicitare a CEI (în caz de pierdere, furt, deteriorare, modificare a detelor personale, ș.a.).

CIS nu este gratuită. Solicitantul trebuie să achite contravaloarea sa, adică 40 lei.

În cazurile menționate, contravaloarea CEI și CIS se plătește:

La depunerea cererii pentru CEI sau CIS, trebuie prezentată chitanța originală care atestă efectuarea plății.

Skip to content